طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه برگ مو در کنار دوغ کاکوتی لیوار

دلمه برگ مو یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار در اکثر کشور های آسیایی می باشد و البته تهیه آن در کشور ایران نیز بسیار رایج است. دلمه برگ مو عمدتا از ترکیب برنج، گوشت و برگ مو تهیه می گردد و میتوان آن را با سه طعم ترش، شیرین و ملس تهیه کرد. سرو این غذایی خوش طعم و رایحه در کنار یک نوشیدنی گوارا نظیر دوغ کاکوتی لیوار یک وعده ی فوق العاده را برای شما به همراه می آورد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه دلمه برگ مو با طعم ملس را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای ۴ نفر


مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

برنج

۲ پیمانه

لپه

۱۰۰ گرم

سبزی دلمه

۲۰۰ گرم

پیاز

۲ عدد متوسط

گوشت چرخ کرده

۲۰۰ گرم

شکر

۲ قاشق غذاخوری

سرکه

نصف لیوان

نمک، فلفل، زردچوبه، روغن

به مقدار لازم

برگ مو

به مقدار لازم

 

طرز تهیه دلمه برگ مو


  • برای تهیه دلمه برگ مو، در مرحله ی اول لپه ها را از ۲ – ۳ ساعت قبل درون کاسه آبی ریخته و اجازه دهید تا کاملا خیس بخورد. این کار باعث می شود تا نفخ آن از بین برود.
  • حال قابلمه را برداشته و آن را با ۳ – ۴ لیوان آب پر کنید سپس آن را بر روی حرارت گذاشته تا آب بجوش آید. لپه ها را به آب جوش اضافه کنید، حرارت را ملایم کنید و بگذارید تا لپه ها در حرارت ملایم و آرام آرام بپزند.
  • در این مرحله سبزی های خشک شده را بر روی تخته چوبی به اندازه ی متوسط خرد کنید.
  • برنج را درون کاسه ای همراه با آب و نمک بریزید تا کاملا خیس بخورد، سپس قابلمه را با آب پر کرده و بگذارید تا آب آن به جوش آید. برنج را شستشو داده و به آب به جوش آمده اضافه کنید. حدود ۵ – ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا برنج نیم پز شود. زمانیکه اطراف برنج پخته و مغز آن همچنان کمی خام باشد برنج آماده ی آبکشی است. آبکشی برداشته و برنج را درون آن بریزید.
  • پیازها را نگینی خرد کرده و درون تابه ای ریخته و همراه با روغن سرخ کردنی تفت دهید تا سبک شوند. حال گوشت چرخ کرده را همراه با زرد چوبه، فلفل سیاه و نمک ورز دهید. حال گوشت ها را به پیاز ها اضافه کنید و آرام آرام تا زمانیکه گوشت ها کمی سرخ شوند تفت دهید.
  • در این مرحله سبزی ها را اضافه کرده و همراه با مواد تفت دهید. حال لپه ها را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. مقداری دیگر فلفل، زردچوبه و نمک را به کل مواد اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر تفت دهید تا مواد حسابی به خرد یکدیگر بروند.
  • برگ مو ها را برای یک دقیقه درون قابلمه حاوی آب درحال جوش قرار داده و سپس خارج کرده و کمی آب سرد بر روی آن بریزید. اینکار باعث می شود تا برگ ها کمی نرم تر شوند.
  • در این مرحله قابلمه را برداشته و کف آن کمی روغن بریزید. کف قابلمه را با برگ مو پوشش دهید و پیچیدن دلمه ها را شروع کنید. بر روی یک تخته برگ مو را قرار دهید و مقدار مناسبی از مواد دلمه را درون آن بریزید و مانند یک بقچه به صورت مربع یا مستطیل بپیچید.
  • پس از چیدن تمام دلمه ها بر روی یکدیگر، سطح آنها را با برگ مو بپوشانید و بر روی آن به میزان نصف لیوان روغن و ۲ لیوان آب بریزید. سپس بگذارید تا دلمه ها برای حدود ۱/۵ ساعت بر روی حرارت ملایم بپزند.
  • بعد از گذشت زمان مذکور یکی از دلمه ها را تست کنید. در صورتیکه دلمه ها کاملا پخته شدند، یک نصفه لیوان ترکیب سرکه و شکر را حرارت دهید تا شکر کاملا در سرکه حل شود. حال ترکیب را بر روی دلمه ها بریزید و بگذارید تا دلمه ها برای حدود ۳۰ دقیقه دیگر همراه با سرکه و شکر بپزند و طعم دار شوند.
  • در آخر دلمه های طعم دار شده را درون ظرف مورد نظر بچینید و همراه با دوغ کاکوتی لیوار سرو و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *