طرز تهیه خورش اناربیج

طرز تهیه خورش اناربیج

طرز تهیه خورش اناربیج در کنار دوغ سنتی لیوار

خورش اناربیج (انار ویج) یکی از خورشت های بسیار خوشمزه و پرطرفدار شمالی می باشد که نه تنها در شمال ایران بلکه در منو بسیاری از رستوران های سنتی ایرانی حضور دارد. برای تهیه این غذای ایرانی باید به سبزی های محلی دسترسی داشته باشید تا بتوانید خورش را با طعم اصیل و سنتی مخصوص به خود تهیه کنید. خورش اناربیج را می توانید با طعم های ترش یا ملس، بسته به میزان رب انار مورد استفاده، تهیه و نوش جان کنید. البته فراموش نکنید که سرو نهایی غذا ایرانی همراه با یک لیوان دوغ خنک و خوش طعم، می تواند ایده بسیار جذابی باشد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش اناربیج را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای ۴ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

دوغ سنتی لیوار

۱ لیوان

گوشت چرخ کرده

۳۰۰ گرم

مغز گردو

۲۰۰ گرم

پیاز

۲ عدد بزرگ

سبزی معطر

۳۰۰ گرم

رب انار

۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به میزان لازم

زردچوبه و روغن

۱ به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش اناربیج


    • برای تهیه خورش اناربیج خوش طعم، ابتدا سبزی معطر تهیه شده را که شامل سبزیجاتی مانند خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع می باشد را به اندازه ای ریز خرد کرده، سپس یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه کنید.
    • حال سبزی را به ماهیتابه اضافه کرده و به خوبی تفت دهید تا سرخ شود. بعد از اینکه سبزی ها بخوبی سرخ شد، آن را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.
    • یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و همراه با مقدار مناسبی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک شوند، در ادامه گردو را آسیاب کرده کرده و یک دقیقه در ماهیتابه همراه با سایر مواد تفت دهید.
    • حال رب انار را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ماهیتابه اضافه کرده و کمی تفت دهید، سپس ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا گردو ها با حرارت ملایم بپزند و به خوبی روغن بیندازند.
    • در این مرحله بعد از گذشت یک ساعت، سبزی سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. پیاز باقیمانده را با رنده ریز ریز کنید و پس از گرفتن آب اضافی پیازها، آنها را داخل یک ظرف مناسب بریزید.
    • گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ظرف اضافه کرده و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. حال روی کاسه را با سلفون بپوشانید و درون یخچال قرار دهید.
    • بعد از گذشت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید، سپس یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه کنید، سپس به اندازه یگ گردو از مخلوط گوشت برداشته و آنرا مانند کوفته شکل دهید.
    • حال مخلوط های تقسیم شده را داخل روغن بیندازید و سرخ کنید. بعد از پایان سرخ کردن کوفته ها، آنها را درون خورش بیندازید و اجازه دهید تا خورش روغن بیندازد. در آخر خورش را به همراه برنج یا کته سرو کرده و در کنار یک لیوان دوغ سنتی و خوشمزه لیوار نوش جان کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *