طرز تهیه خورشت خلال

طرز تهیه خورشت خلال

خورشت خلال در کنار دوغ ترش لیوار

خورشت خلال یک غذای فوق العاده خوش عطر و طعم کرمانشاهی است و البته تهیه آن تنها محدود به این شهر نمی باشد. در شهرستان کرمانشاه رایج است که این خورشت را با روغن اصیل کرمانشاهی تهیه کرده و همراه با دوغ که یک نوشیدنی همیشگی در کنار غذاهای اصیل ایرانی می باشد، سرو کنند. البته اگر تمایلی به مصرف این روغن ندارید می توانید از کره یا روغن کره استفاده کنید. امروز می خواهیم طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی را بهمراه تکنیک های افزایش عطر و طعم به شما آموزش دهیم و در نهایت پیشنهاد ما به شما سرو نهایی ۱ لیوان دوغ ترش لیوار در کنار این وعده ی غذایی وسوسه انگیز می باشد. با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای ۶ نفر


مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

گوشت گوسفندی یا گوساله

۶۰۰ گرم

خلال بادام

۲۰۰ گرم

زرشک

۱/۲ لیوان

لیمو عمانی

۵ عدد

پیاز متوسط

۱ عدد

رب گوجه فرنگی

۳ قاشق غذاخوری

زعفران و گلاب

به مقدار لازم

هل، دارچین، نمک و فلفل

به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورشت خلال


  • ابتدا زرشک ها را شسته و بگذارید تا کمی در آب خیس بخورند.
  • خلال بادام را برای چند ساعت در گلاب خیس کنید تا کمی طعم دار شوند.
  • گوشت ها را بصورت مکعب های کوچک و انگشتی خرد کنید و پیش از شروع پخت و پز آنها را در آب بجوشانید تا کف تیره رنگ گوشت از آن جدا شود. شاید لازم باشد این کار را دوبار انجام دهید. جوشاندن گوشت ها پیش از شروع پخت و پز باعث می شود تا در نهایت خورشتی شفاف و خوش رنگ تهیه گردد.
  • پیاز را نگینی خرد کرده و همراه با روغن درون تابه ای تفت دهید تا سبک شوند، سپس گوشت ها را به آن اضافه کنید و همراه با زردچوبه، فلفل و ادویه بخوبی تفت دهید. پس از آن که گوشت حسابی تفت داده شد، آب جوش را اضافه کرده، درب تابه را گذاشته، حرارت را کم کنید و بگذارید تا گوشت ها بپزند.
  • برای شفاف ماندن خورشت خلال بادام های خیس خورده را در تابه ای جداگانه همراه با کره و زعفران تفت دهید و سپس آب را اضافه کرده و اجازه دهید تا خلال ها بپزند. پس از نیم پز شدن گوشت و خلال، خلال ها را صاف کرده و همراه با چوب دارچین به خورشت اضافه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از پودر دارچین خورشت را تیره می کند.
  • رب گوجه را در روغن تفت دهید تا خامی اولیه آن از بین برود و پس از آنکه محتویات خورشت برای نیم ساعت جوش خورد و خورشت روغن پس داد، رب را نیز به آن اضافه کنید.
  • لیمو عمانی ها را که از قبل خیس خورده بودند را چنگال بزنید و به خورشت اضافه کنید. افزودن کمی آبغوره به خورشت می تواند باعث تقویت مزه ترش در غذا شود. نمک خورشت را نیز تنظیم کرده و برای افزودن رایحه ای دلنشین به غذا، چند عدد هل را به خورشت اضافه کنید.
  • در اواخر پخت خورشت یک نصف لیوان زعفران و گلاب را ترکیب کرده و اضافه کنید. ( افزودن این ترکیب در اواخر پخت طعم تازه ی خورشت را حفظ می کند).
  • در نهایت زرشک ها را جداگانه تفت داده و به خورشت اضافه کنید و پس از آنکه زرشک همراه با خورشت برای ۱ دقیقه جوش خورد، زیر قابلمه را خاموش کنید.
  • خورشت خلال کرمانشاهی با طعم و رایحه ی بی نظیر آماده است. نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *