طرز تهیه مرغ دوغی

طرز تهیه مرغ دوغی

طرز تهیه مرغ دوغی در کنار دوغ ترش لیوار

مرغ دوغی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار خصوصا در شهر اردبیل می باشد که نه تنها در آن منطقه بلکه در تعدادی از شهرهای کشور از جمله: تهران طرفداران زیادی دارد.یک غذایی بسیار ساده که حتی احتیاجی به نمک هم ندارد و در واقع نمک مورد نیاز این غذا از خود دوغ که پایه اصلی طبخ آن است تامین می گردد. مرغ از جمله مواد غذایی بسیار مفید و مغذی می باشد که بدن انسان و مخصوصاً کودکان به آن نیاز دارد و می توان به صورت های مختلفی تهیه کرد و آن را در وعده های غذایی مانند ناهار و یا شام میل نمود.از خواص مرغ دوغی که عمدتا به خاطر وجود مرغ، سیر و دوغ موجود در مرغ دوغی می باشد، میتوان به: کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی-بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی بدن نقش موثری در جلوگیری از بروز سرما خوردگی- تاثیر در کاهش ابتلا به آرتروز به دلیل وجود سیر- درمان عفونت های بدن دلیل وجود سیر- کنترل دیابت و کاهش کلسترول خون به دلیل وجود گوشت مرغ- تقویت قوه بینایی به دلیل وجود ویتامین A در گوشت مرغ- پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا در گوشت مرغ اشاره کرد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه مرغ دوغی با دوغ ترش لیوار را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای ۴ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

دوغ ترش لیوار

۱٫۵ لیتری بطری

سینه مرغ یا فیله مرغ

۲ عدد

کره

۱۰۰ گرم

پیاز

۱ عدد بزرگ

زعفران

به میزان لازم

آبلیمو

۰٫۵ استکان

زردچوبه

به میزان لازم

شنبلیله خشک

۱ به میزان لازم

سیر

۳-۴ حبه

 

طرز تهیه مرغ دوغی


    • در مرحله اول سینه مرغ را در زیر آب می شوییم و توسط دستمال خشک کن خشک می کنیم و سپس آن را به صورت نگینی درشت خرد می کنیم.
    • در مرحله دوم طرز تهیه مرغ دوغی، ماهیتابه ای را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله زیر آن را روشن می کنیم و کره را درون آن می اندازیم تا کره به خوبی ذوب شده و داغ گردد.سپس سینه های مرغ را درون ماهیتابه قرار می دهیم و آن را به خوبی سرخ می کنیم. مدت زمانی که نیاز است تا سینه های مرغ درون کره به صورت کامل سرخ شود حدود ۲۰ دقیقه می باشد. در زمانی که سینه های مرغ را سرخ می کنیم شعله گاز نه زیاد باشد و نه خیلی کم. می بایست شعله به صورت ملایم باشد چون اگر زیاد باشد سطح مرغ می سوزد و مغز آن پخته نخواهد شد و اگر هم خیلی کم باشد مرغ آب می اندازد و طعم آن خوشمزه نمی شود.
    • درمرحله سوم از طرز تهیه مرغ دوغی، پیاز و سیرها را به خوبی شسته و پوست می کنیم و آن را به صورت خلالی و سیرها را به کمک چاقو به صورت ریز خورد می کنیم.بعد از آن پیاز و سیر را به درون ماهیتابه می ریزیم و زردچوبه را نیز به همراه نصف استکان آبلیمو به محتویات درون ماهیتابه اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم تا با مرغ ترکیب شود و خامی زرد چوبه گرفته شود.
    • در مرحله چهارم طرز تهیه مرغ دوغی مرغ های سرخ شده را درون یک قابلمه می ریزیم و قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله زیر آن را روشن می کنیم.سپس دوغ ترش لیوار را به درون قابلمه می ریزیم و به هم می زنیم تا کامل سینه های مرغ سرخ شده با دوغ مخلوط شود. در این مرحله شنبلیله خشک را نیز به درون محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم.
    • در مرحله پنجم می‌بایست به آن زمان بدهیم تا به صورت کامل دوغ به جوش بیاید و مرغ ها ادامه فرآیند پخت شان در دوغ انجام بشود.هنگامی که محتویات درون قابلمه به جوش آمد زعفران را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و حدود ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا محتویات درون قابلمه بجوشد و به صورت کامل پخته شود و طعم آن یک دست گردد.بعد از ۴۰ دقیقه شعله زیر قابلمه را خاموش می کنیم و آن را درون کاسه می کشیم. شما می توانید مرغ دوغی را هم با نان و هم با برنج میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *