طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو در کنار دوغ سنتی لیوار


لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی می باشد که در خوشمزه ترین حالت در کنار سالاد شیرازی سرو می شود. اکثرا لوبیا پلو را یا با گوشت چرخ کرده و یا با تکه های مرغ تهیه می کنند. این غذای خوشمزه را می توانید به سلیقه خود به صورت دمی یا آبکش تهیه کنید و در کنار نوشیدنی دوغ سنتی لیوار نوش جان کنید.

 

مواد لازم برای ۵ – ۶ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

لوبیا سبز

۳ پیمانه

برنج

۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده 

۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی

۲ قاشق غذاخوری

سیر

۲ حبه

پیاز

۱ عدد

گوجه فرنگی

۲ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان لازم

روغن

به میزان لازم

 

طرز تهیه لوبیا پلو


    • برای تهیه لوبیا پلو خوش عطر و طعم ابتدا پیاز و سیرهای پوست گرفته را به صورت نگینی خرد کنید. حال ماهیتابه ای برداشته و سیر ها و پیاز ها را درون روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.
    • حال گوشت چرخ کرده را به سیر و پیاز ها اضافه کرده و حسابی تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند، سپس گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کرده و همراه با سایر مواد تفت دهید.
    • لوبیاهای خرد شده را اضافه کرده تا زمانیکه آب گوشت و گوجه فرنگی تبخیر می شود، لوبیاها نیز کمی نرم شوند.
    • درون ماهیتابه ای جداگانه رب گوجه فرنگی را همراه با کره تفت دهید تا خامی رب گرفته شود.
    • قابلمه ای مناسب را تا نیمه پر آب کنید و مقدار کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید، سپس درب قابلمه را بگذارید تا آب به جوش آید. زمانیکه آب به جوش آمد، برنج شسته شده را به آب اضافه کرده و پس از ۷ – ۸ دقیقه پس از جوش خوردن برنج، یکی از دانه های برنج را تست کنید. چنانچه برنج نیم پز شده بود، وقت آبکش کردن آن می باشد.
    • قابلمه مناسبی را برداشته و کف آن مقداری روغن بریزید. سپس کف آن را با نان یا سیب زمینی حلقه حلقه شده بپوشانید. حال مقداری از برنج آبکش شده را در کف قابلمه بریزید و سپس بر روی آن مایه لوبیا پلو را پخش کنید.
    • در ادامه لایه لایه برنج و مایه لوبیا پلو را اضافه کرده و در نهایت بر روی قابلمه دم کنی بگذارید تا برنج همراه با مواد دم بکشد.
    • در آخر محتویات قابلمه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شود. لوبیا پلو مجلسی و خوش عطر و طعم شما آماده است. نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *