طرز تهیه خورش مرغ افشاری

طرز تهیه خورش مرغ افشاری

طرز تهیه خورش مرغ افشاری در کنار دوغ ترش لیوار

خورش مرغ افشاری مجلسی یکی از غذاهایی است که از گذشته‌ تا کنون در بسیاری از مراسم ها و مجالس مورد توجه قرار گرفته و طرفدار بسیاری دارد. یکی از دلایل لذیذ بودن این خورش که در واقع همان چلومرغ مجلسی است، ترفند هایی است که نتیجه نهایی را لذت بخش تر می سازد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش مرغ افشاری را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای ۴ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

دوغ ترش لیوار

۱ لیوان

سینه یا ران مرغ

۵۰۰ گرم

پیاز درشت

۱ عدد

سیر

۳ حبه

رب گوجه فرنگی

۳ قاشق غذاخوری

شیر نارگیل

۴ قاشق غذاخوری

آلو قیسی

۱۰ عدد

زعفران دم کرده

۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و ادویه کاری

به میزان لازم

روغن مایع

به میزان لازم

آبغوره

به میزان لازم

کره

۲۰ گرم

 

طرز تهیه خورش مرغ افشاری


    • برای تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی، ابتدا قیسی را داخل یک کاسه که تا نیمه با آب پر شده باشد ریخته و بگذارید تا کاملا خیس بخورد.
    • کاسه ای دیگر تهیه کرده و مقداری آب و نمک درون آن بریزید، سپس گوشت مرغ را درون آب و نمک قرار داده در ادامه اجازه دهید تا مرغ به مدت ۳۰ دقیقه درون آب و نمک بماند. حال مرغ را بشویید و سپس درون آبکش بگذارید.
    • ۳ در این مرحله، زمانی که آب اضافی مرغ کاملا خارج شد، یک ماهیتابه مناسب را بر روی حرارت قرار داده و سپس مقداری روغن مایع به آن اضافه کنید. تکه های مرغ را درون تابه ریخته و همراه روغن مایع تفت دهید تا مرغ ها سرخ شوند.
    • در این مرحله پوست پیاز را جدا کنید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. پیاز ها را به مرغ سرخ شده اضافه کرده و سپس تفت دهید تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه پوست سیر را جدا کرده و آن را بصورت پوره درآورید.
    • سیر پوره شده را اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن، کره، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا بوی خامی ادویه ها خارج شود.
    • حال تا حدی که روی تکه های مرغ را بگیرد، آب اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش با حرارت ملایم بپزد.
    • یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید، سپس مقداری روغن مایع درون آن بریزید تا کمی گرم شود. رب گوجه فرنگی را درون تابه همراه با روغن تفت دهید تا به طور کامل سرخ شود، سپس آن را به خورش مرغ افشاری اضافه کنید تا رنگ رب گوجه فرنگی غلیظ تر شود.
    • حال آلو قیسی خیس خورده را آبکشی کنید تا آب اضافی اش خارج شود، سپس آن را به همراه زعفران دم شده درون خورش بریزید و درب تابه را بگذارید تا خورش به مدت ۱ تا ۱ و نیم ساعت بپزد.
    • در ۵ دقیقه آخر پخت خورش، شیر نارگیل و آبلیمو یا آبغوره را اضافه و مخلوط کنید. در نهایت خورش مرغ افشاری را همراه با برنج ساده یا زرشک پلو سرو کرده و در کنار یک لیوان دوغ ترش لیوار نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *