طرز تهیه قنبرپلو شیرازی

طرز تهیه قنبرپلو شیرازی

طرز تهیه قنبرپلو شیرازی در کنار دوغ کاکوتی لیوار


قنبرپلو یکی از غذاهای اصیل و خوش عطر و طعم شیرازی است که در بسیاری از مجالس، مناسبت های ویژه و میهمانی ها سرو می‌شود. این پلوی دوستداشتنی و پرطرفدار بطور معمول با گوشت چرخ‌کرده و در کنار دوغ و سالاد شیرازی تهیه می گردد. با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قنبرپلو شیرازی، در کنار دوغ کاکوتی لیوار، آشنا کنیم.

 

مواد لازم برای ۴ – ۵ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

برنج

۳ – ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده

۴۰۰ گرم

گردو

۵۰ گرم

کشمش پلویی

۱۰۰ گرم

رب انار

۲ قاشق غذاخوری

پیاز

۱ عدد

زعفران دم کرده

۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به میزان لازم

روغن

به میزان لازم

 

طرز تهیه قنبرپلو شیرازی


    • برای تهیه قنبرپلو شیرازی خوش عطر و طعم، ابتدا گوشت چرخ کرده را درون ظرفی مناسب ریخته و به آن زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید، سپس گوشت را با دست ورز دهید تا کاملا  یکدست شود.
    • حال گوشت چرخ کرده را با دست به شکل کوفته قلقلی های یک انداخته درآورده و درون ماهیتابه، همراه با روغن سرخ کنید.
    • پس از سرخ شدن گوشت ها، آن ها را کنار گذاشته و پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. حال درون همان ماهیتابه پیاز ها را سرخ کرده تا کمی سبک و طلایی شوند.
    • در این مرحله گردو ها را خرد کرده و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. در ادامه کشمش پلویی را هم اضافه کرده و آن را نیز کمی تفت دهید. در آخر گوشت ها را به محتوی ماهیتابه اضافه کنید.
    • رب انار را با مقداری آب جوش رقیق کنید و همراه با ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به ماهیتابه اضافه کنید. پس از تفت دادن مواد با یکدیگر تابه را از روی حرارت بردارید.
    • حال یک قابلمه مناسب برداشته، آن را تا نیمه با آب پر کنید، سپس قابلمه را بر روی حرارت زیاد قرار داده تا آب به جوش بیاید. ۱ قاشق غذاخوری نمک را همراه با ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه کنید.
    • برنج را که از ۱ ساعت قبل خیس کرده ایم، به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه همراه با آب، جوش بخورد، حال برنج را با آب ولرم آبکشی کنید.
    • در این مرحله قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و ۲ قاشق غذاخوری از روغن مایع را کف قابلمه پخش کنید، سپس کف آن را با نان یا سیب زمینی بپوشانید.
    • سطح نان را با مقداری برنج پوشانده و روی آن مخلوط گوشت قلقلی ریخته و به همین ترتیب لایه به لایه ادامه دهید تا قابلمه پر شود، لایه آخر را با برنج پر کنید و مقداری روغن بر روی آن بریزید.
    • در آخر درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت دم بکشد. قنبرپلو شیرازی و اصیل شما آماده است. نوش جان .

1 دیدگاه برای “طرز تهیه قنبرپلو شیرازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *