طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ

آلبالو پلو مجلسی در کنار دوغ سنتی لیوار


آلبالو پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در فصول مختلف سال بخصوص فصل تابستان طرفدارن همیشگی خود را دارد. آلبالو پلو همراه با خلال ها در دسته ی غذا های مجلسی قرار می گیرد و شما می توانید این غذای بسیار خوشمزه را برای میهمانان ویژه ی خود برای ناهار یا شام تدارک ببینید. آلبالو پلو را می توان با مرغ ریش ریش شده یا گوش قلقلی، متناسب با ذائقه هر فرد تهیه کرد. در این قسمت می خواهیم طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ را به شما آموزش دهیم تا همراه با اعضای خانواده در کنار دوغ سنتی و گوارای لیوار نوش جان کنید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر


مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

برنج

۴ پیمانه

آلبالو

۷۰۰ گرم

فیله مرغ

۰٫۵ کیلوگرم

شکر

۲۵۰ گرم

پیاز

۲ عدد متوسط

زعفران دم کرده

به میزان لازم

نمک، فلفل، زردچوبه

به میزان لازم

روغن مایع

به میزان لازم

خلال پسته و بادام

به میزان لازم

 

 

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ


  • برای تهیه آلبالو پلو ابتدا برنج را از قبل برای ۲ – ۳ ساعت در آب و نمک خیس کنید. در این بین فیله‌های مرغ را همراه زعفران و به مقدار لازم نمک، مزه‌دار کرده و تحت حرارت ملایم همراه با کره تفت دهید.
  • پس از اینکه مرغ ها تغییر رنگ دادند و کمی سرخ شدند، درون یک قابلمه پیاز را خرد کرده و مرغ ها را همراه با آن تفت دهید. حال ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا مرغ ها بطور کامل بپزند.
  • درون یک ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را همراه با روغن و فلفل تفت دهید، سپس رب تفت داده شده را به مرغ در حال پخت اضافه کنید.
  • حال زعفران را با آب جوش ترکیب کرده و به محتوی مرغ اضافه کنید. مواد را برای ۲ دقیقه دیگر بر روی حرارت تفت دهید و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  • زمانیکه مرغ ها کمی خنک تر شدند، آن ها را درون ظرفی جداگانه ریش ریش کرده و کنار بگذارید.
  • آلبالوها را همراه یا مقدار مناسبی از آب و شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر احساس می کنید که آب آلبالوی به دست آمده رقیق شده است، حرارت را زیاد کرده و شربت را بطور مداوم هم بزنید تا در نهایت شربتی غلیظ حاصل گردد.
  • درون یک قابلمه آب را بجوش آورید و سپس برنج را همراه با مقداری روغن و نمک به آن اضافه کنید. زمانیکه که دانه‌های برنج نیم پز شدند، برنج را آبکش کنید.
  • قابلمه ای برداشته و کف آن را با روغن چرب کنید، سپس نان لواش یا برش های سیب زمینی را در کف قبلمه بچینید.
  • در این مرحله به صورت لایه لایه برنج و آلبالو مخلوط شده با مرغ را در قابلمه بریزید و درب آن را همراه با دم کنی بگذارید تا آلبالو پلو دم بکشید.
  • بعد از گذشت ۱ ساعت آلبالو پلوی شما آماده است. میتوانید آلبالو پلو را همراه با تزئینات خلال بادام و پسته و کره آب شده سرو کرده و همراه با دوغ خوش طعم و سنتی لیوار نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *