طرز تهیه اشکنه

طرز تهیه اشکنه

اشکنه در کنار دوغ کاکوتی لیوار


اشکنه یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که تهیه و پخت آن در گذشته های دور در نواحی خراسان رایج بوده است. اکنون این غذای سنتی و خوش خوراک در شهر مشهد، یزد و برخی دیگر از شهر های ایران رایج می باشد. این وعده غذایی خوشمزه بطور معمول همراه با نان سرو می شود و قرار گرفتن یک لیوان دوغ کاکوتی لیوار در کنار آن همه چیز را باب میل شما می سازد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه اشکنه را به شما آموزش دهیم.

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر


 

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

مواد تشکیل دهنده

مقدار مورد نیاز

سیب زمینی

۲ عدد متوسط

پیاز

۱ عدد بزرگ

تخم مرغ

۴ عدد

روغن

به میزان لازم

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

شنبلیله خشک شده

۱ قاشق غذاخوری

آرد

۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان لازم

 

 

طرز تهیه اشکنه


  • برای تهیه اشکنه ابتدا قابلمه ای را برداشته و پیاز ها را بصورت نگینی درون آن خرد کرده و همراه با روغن تفت دهید تا سبک شوند.
  • ادویه های زردچوبه و فلفل قرمز را اضافه کرده و همراه با پیاز ها بخوبی تفت دهید.
  • حال رب گوجه را به پیاز ها اضافه کرده و همراه با روغن تفت دهید تا خامی آن از بین برود. افزودن رب به اشکنه، عطر و طعم و رنگ آن را افزایش می دهد.
  • در این مرحله شنبلیله خرد شده را به مواد اضافه کرده و پس از مخلوط کردن آن با سایر مواد آرد را نیز ذره ذره به قابلمه اضافه کنید. در حین افزودن آرد مواد را به صورت مدام تفت دهید.
  • سیب زمینی ها را که از قبل پوست گرفته اید را بصورت مربع های کوچک خرد کرده و همراه با سایر مواد تفت دهید، سپس ۳ لیوان آب جوش را به محتویات قابلمه اضافه کرده و درب آن را بگذارید تا سیب زمینی ها نیز همراه با باقی مواد بخوبی بپزند.
  • در مرحله آخر که مواد کاملا پخته شد، تخم مرغ ها را یک به یک به قابلمه اضافه کرده و هم بزنید تا تخم مرغ ها سفت شوند.
  • اشکنه خوشمزه و دلچسب شما آماده است. شما می توانید اشکنه را در کنار تکه ها کوچک نان سرو کنید و همراه با دوغ خوشمزه کاکوتی لیوار نوش جان کنید.
  • در صورت تمایل برای مقوی تر شدن اشکنه می توانید بسته به سلیقه خود از حبوباتی نظیر نخود، لوبیا و عدس نیز استفاده کنید. البته قبل از استفاده آنها را از دو ساعت قبل در آب خیس کنید، ضمن آنکه زمان پخت برای اشکنه حاوی حبوبات حدود ۴۰ – ۵۰ دقیقه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *